Etusivu > Kielenhuolto > Lauseopillisia ilmioita > Kongruenssi > Subjektin ja predikaatin kongruenssi eli mukautuminen

Subjektin ja predikaatin kongruenssi eli mukautuminen

Puhekieltä: Kirjoitettua yleiskieltä:
Pojat tulee. Pojat tulevat.
Tytöt nauraa. Tytöt nauravat.
Nuoret harrastaa urheilua. Nuoret harrastavat urheilua.

Yleiskielessä predikaatti (persoonamuotoinen verbi) noudattaa tavallisesti subjektin (tekijää ilmaiseva sana) lukua ja persoonaa. Tällaista subjektin ja predikaatin mukautumista toisiinsa nimitetään kongruenssiksi.

Kongruenssin perussääntö on yksinkertainen:

Kun subjekti on yksikössä, predikaattikin on yksikössä. Kun subjekti on monikossa tai kun nominatiivimuotoisia subjekteja on useita, predikaattikin tulee monikkoon.

On siis kirjoitettava seuraavasti:

Opiskelija valmistautuu tenttiin.

Opettajat laativat tenttikysymykset ja arvioivat suorituksia.

Kaino ja Tenho kirjoittavat esseen.

Me emme epäonnistu koskaan. (Kieltoverbikin mukautuu subjektin lukuun ja persoonaan.)

Kun subjektina on yksikkömuotoinen ryhmäsana (esim. joukko, ryhmä, joukkue, nuoriso, kansa, henkilöstö, yhteisö) tai yksikkömuotoinen lukusana, predikaatti tulee yksikköön.

Henkilöstö on tyytymätön työoloihinsa. (Subjektina ryhmäsana henkilöstö.)

Joukko opiskelijoita myhäilee takarivissä. (Subjektina ryhmäsana joukko.)

Kolme opiskelijaa on sairaana. (Subjektina yksikkömuotoinen lukusana.)

Nimenomaan subjekti määrää predikaattia, ja kongruenssi toteutuu silloinkin, kun subjekti sijaitsee kaukana predikaatista tai on predikaatin jäljessä.

Osa opiskelijoista juhlii tenttimenestystään kahvilassa. (Subjektina on osa.)

Monet juhlivat aamuyöhön. (Subjektina monikollinen monet.)

Moni myöhästyy. (Subjektina yksiköllinen moni.)

Tilannetta hankaloittavat huonot henkilöstösuhteet. (Subjekti monikossa -> predikaatti monikossa.)

Ohjelmointikielet luokitellaan kahteen ryhmään sen mukaan, ovatko ne oliopohjaisia vai eivät. (Huomaa, että kieltoverbikin taipuu subjektin mukaisesti.)